پایان نامه کارشناسی ارشد : ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین ... |
- عوامل سیاسی
موانع سیاسی در سازمانهای دولتی چشمگیرتر هستند. اگر باور داشته باشیم که دانش یک منبع قدرت است و شخص دارای قدرت میتواند اعمالنفوذ کند، طبیعی است که عدهای برای دستیابی انحصاری به دانش تلاش کنند. نقش گروههای فشار میتواند قابلملاحظه باشد. هرکدام از این عوامل میتوانند مانع توزیع مناسب دانش در سازمان باشند که در اینجا نیز مدیریت دانش که به توزیع گسترده دانش در سازمان نیازمند است با چالشهای جدی روبرو خواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- عوامل فنی و تکنولوژیکی
دانش ایجاد شده باید به طریقی مناسب حفظ و نگهداری شوند و این در حالی است که بسیاری از سازمانها فاقد مراکز و مآخذ مناسب برای نگهداری دانش هستند مراکز دانش در سازمانها در حقیقت، کانون جمع آوری، سازماندهی و انتشار دانش هستند. ممکن است این مراکز فیزیکی یا مجازی باشند. هدف از ایجاد این مراکز هدایت افراد به سوی منابع دانش در داخل یا خارج سازمان میباشد. در این مراکز نقشههای دانش تهیه، نگهداری و بهنگام سازی میشوند. این مراکز در اصل به عنوان نقاط انشعاب تلقی میشوند که دسترسی به هر منبع دانش از طریق آنها صورت میگیرد. به عبارت دقیقتر این مراکز، درگاههای دانش میباشند و کلیه جریانات دانش از آنها عبور میکند.
۲-۱۳- اهداف مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات در حوزه خدمات تجارت الکترونیکی G2C
هدف مدیریت دانش، مدیریت سرمایههای دانشی است که بخش عمده آن در ذهن مدیران و کارشناسان مستتر است. به طور اجمالی بر اساس مطالعات انجامشده اهداف و برنامههای زیر برای مدیریت دانش متصور است:[۳۸]
- تبدیلشدن به یک سازمان هوشمند و دانشمحور در تراز جهانی، متعالی و سرآمد.
- تولید و نگهداشت دارائیهای دانشی سازمان و توسعه و غنیسازی آنها.
- کسب رهبری بازار کشور برای عرضه فناوری و پژوهش از طریق مدیریت دانش.
- ارتقای انعطافپذیری فرایندهای کسبوکار سازمان برای کنش پذیری سریع و پاسخگویی به ملزومات محیطی (کارکنان، رقبا، مشتریان، مراجع قانونگذار ذیربط و …)
- شناسایی منابع و راهکارهای تولید دانش سازمان.
- غنیسازی دانش آشکار و تبدیل دانشهای ضمنی به دانش آشکار.
- دستیابی به مزیتهای رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب سازمان دانشمحور.
- زمینهسازی برای تسهیم دانش و تبدیل آن به توانمندیهای محوری شرکت.
- ایجاد نظام پویا و گسترده در سطح سازمان برای شناسایی و مستندسازی دانشهای موجود.
- تشویق و ترغیب نیروی انسانی شاغل در سطح سازمان برای مشارکت در امر مدیریت دانش.
- بهبود قابلیتها و توانمندیهای کارکنان از طریق تشویق به یادگیری فردی و سازمانی.
- توسعه مستندسازی و ثبت دانش سازمان در قالب خلاقیت و تولید فنآوری.
- توسعه فرهنگ تعاون در امر مدیریت دانش به منظور استقرار نظام مدیریت دانش.
- تهیه وتوزیع منابع علمی – کاربردی مرتبط با مدیریت دانش
- برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای یادگیری مسئولان و کارشناسان آشنایی با فرایندهای مدیریت دانش
- تهیه و بهکارگیری بسته نرمافزاری مدیریت دانش
۲-۱۴- انواع دستهبندی مدلهای مدیریت دانش
ازآنجاکه تاکنون مدل مدیریت دانش که موردقبول همه صاحبنظران باشد ارائه نشده، لذا لازم است مدلهای ارائهشده در این زمینه مورد بررسی قرار گیرند و متناسب با موضوع مورد نظر از آنها استفاده شود.
دستهبندی مدلها به دو گونه است، یکی از نظر دیدگاهی که زمین ه ساز مدلهاست و دیگری با توجه به مراحل فرآیندی مدلهای ارائه شده است. اثربخشی هرکدام از مدلها به موقعیت و جایگاهی بستگی دارد که سازمان در آن قرار گرفته است. [۱۲]
در یک ردهبندی خاص مدلها را به چهار گروه اصلی تقسیم میکنند.
- مدلهای شبکه[۳۹]
- مدلهای شناختی[۴۰]
- مدلهای انجمنی/ ارتباطی[۴۱]
- مدلهای فلسفی[۴۲]
در یک گروهبندی دیگر مدلهای مدیریت دانش را از منظر نوع دانش (ضمنی / آشکار) به چهار دسته تقسیم میکند:
- روش منفعل[۴۳]
- روش سیستم محور[۴۴]
- روش انسانمحور[۴۵]
- روش پویا (دینامیک)[۴۶]
۲-۱۵- مکاتب مدیریت دانش
۲-۱۵-۱- مکتب اقتصادی[۴۷]
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 04:02:00 ق.ظ ]
|