1. روایی تحقیق (کیفی)[۲۷۴]

     

در تحقیقات کیفی، روایی نسبت به تحقیقات کمی، برجسته‌تر[۲۷۵] است. ماکسول(۱۹۹۶)، اظهار می‌دارد که این برجستگی به دلیل توصیف[۲۷۶]، توضیح[۲۷۷] و تفسیر[۲۷۸] تحقیق است. سه نوع روائی در این تحقیقات مطرح هستند. روائی درونی[۲۷۹]قابلیت تعمیم[۲۸۰] و ارتباط [۲۸۱](دایمون و هالوی، ۲۰۰۲: ۹۰). لینکن[۲۸۲] و گوبا(۱۹۸۵) نیز چهار معیار زیر را برای پژوهش کیفی(طبیعت گرایانه) برشمرده‌اند. جالب این است که آنها معیارهایشان را با چهار معیار پژوهش کمّی متعارف‌(روایی درونی و بیرونی، اعتبار و عینیت) جفت کرده و پیوند داده‌اند(جدول شماره‌ی ۳-۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱۸جدول ۳-۲٫ تناظر معیارهای ارزیابی پژوهش کمّی و پژوهش کیفی

 

پژوهش کمی
پژوهش کیفی
شیوه‌های اطمینان از کیفیت

 

روایی درونی
قابل قبول بودن
چک کردن اعضا، درگیر شدن طولانی مدت در میدان، چند جانبه‌نگری داده‌ها

 

روایی بیرونی
انتقال پذیری
وصف مفصل محیط و شرکت‌کنندگان

 

اعتبار
قابلیت اطمینان
بازرسی، مستندسازی پژوهشگر در خصوص داده‌ها، روش‌ها و تصمیمات، چندجانبه‌نگری پژوهشگر

 

عینیت
تأیید پذیری
بازرسی و انعکاسی بودن

 

منبع: اقتباس از بالینگر، ۲۰۰۶
روایی درونی از طریق ارائه نتایج به دست آمده به آزمون شوندگان(مشارکت‌کنندگان در تحقیق)، انجام می‌گیرد. اگر آنها نیز یافته‌ها را مورد تایید قرار دهند، می‌توان نسبت به روائی تحقیق بیشتر مطمئن گردید. در این تحقیق، ارائه بازخورد به آزمون شوندگان و قراردادن آن‌ها در مسیر تحقیق بطوری که بر نحوه پاسخگوئی آن‌ها تاثیر نگذارد به منظور افزایش روائی داخلی اقدام گردید. ضمنا پس از انجام هر مصاحبه الگوی بدست آمده تا آن مرحله ارائه می شد و در صورتی که مصاحبه شوند نکاتی را نسبت به الگو داشت مورد بحث قرار می داد. این کار پس از انجام مصاحبه انجام می شد تا مصاحبه خالی از هر گونه پیش فرض و جهت گیری انجام شود.

  • انتقال‌پذیری[۲۸۳]: انتقال پذیری جایگزین مفهوم روایی بیرونی است. به جای هدف‌گیری برای نمونه‌گیری تصادفی و استدلالی احتمالی، پژوهشگران کیفی به ارائه‌ یک تصویر مفصل از زمینه‌ای که پژوهش در آن انجام شده است، ترغیب می‌شوند. در اینجا هدف، دادن اطلاعات کافی به خواننده است برای قضاوت درباره‌ی کاربرد‌پذیری یافته‌ها در محیط‌های دیگر. این تحقیق در سازمانهای نظارتی کشور انجام شده است، اما با توجه به اینکه تعداد معتنابهی از مصاحبه شوندگان دارای تجربیات مفید در سازمان های دیگر نیز داشتند، احتمال انتقال مفاهیم به سایر سازمان ها را افزایش داده است. برای همین منظور جایگاه سازمانی و تخصص هر یک از مصاحبه شوندگان نیز در جدول ۳-۳ آورده شده است.
  • قابلیت اطمینان[۲۸۴]: این مفهوم جایگزین ایده‌ی اعتبار است و پژوهشگران را ترغیب می‌کند بازبینی را ممکن کنند(مستندسازی داده‌ها، روش‌ها و تصمیمات مربوط به پژوهش) که این می‌تواند امکان موشکافی و رسیدگی سایر پژوهشگران را ممکن کند. در این تحقیق به منظور سهولت ممیزی و بازبینی، کلیه مصاحبه ها ضبط شده و نکات کلیدی آنها استخراج گردیده است. برای سهولت پیگیری، بین نکات کلیدی، کدهای باز و مقوله ها از نشانگرهای عطف و ربط استفاده شده است.
  • تأیید پذیری[۲۸۵]: تأییدپذیری جایگزین مفهوم عینیت است و به رسیدگی و بازرسی به عنوان ابزاری برای اثبات کیفیت استناد می‌کند؛ برای مثال پژوهشگر می‌تواند یک تحلیل انعکاسی خودانتقادی را از روش‌شناسی به کار رفته در پژوهش فراهم آورد. تکنیک‌هایی مانند چندجانبه‌نگری(برای داده‌ها، پژوهشگر و زمینه) نیز می‌توانند ابزار مفیدی برای تأییدپذیری باشند. همانگونه که قبلا نیز گفته شد، در این پژوهش، علاوه بر داده های کیفی از مراجعه به داده های کمی نیز استفاده شده است.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...