جامعه آماری و قلمرو تحقیق

جامعه آماری در این تحقیق شامل کارکنان شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد آن ها حدود ۱۰۰ شرکت کارگزاری بوده و دارای ۵۰۰۰ نفر پرسنل می‌باشد .

الف:قلمرو مکانی: بورس اوراق بهادار تهران

ب: // زمانی: سال ۱۳۹۳

ج: // موضوعی: قلمرو موضوعی این پژوهش مدیریت منابع انسانی در سازمان است .

روش نمونه گیری و حجم نمونه:

داده های لازم با بهره گرفتن از پرسشنامه هایی که بین کارکنان شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران توزیع خواهد شد جمع‌ آوری می‌گردد این پرسشنامه‌ها بین کارکنان نمونه که تعداد آن ها با بهره گرفتن از جدول کرجسی مورگان به دست آمده است توزیع می‌گردد حداقل تعداد نمونه در این پژوهش ۳۵۷ خواهد بود و چون شرکت‌های کارگزاری از جهات مختلف شبیه به یکدیگر هستند روش نمونه گیری تصادفی ساده است .

ساختار کلی تحقیق

کلیات تحقیق در فصل یکم ارائه شده است که در بر دارنده‌ی مواردی به شرح زیر می‌باشد: بیان مسئله تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات و فرضیه‌های تحقیق، و تعاریف متغیرها و مفاهیمِ تحقیق، و مروری بر روش تحقیق.

در فصل دوم، مبانی نظری و پیشینه تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در فصل سوم، روش‌شناسی اجرای تحقیق بررسی می‌شود که در بر دارنده‌ی سوالات تحقیق، تدوین فرضیه‌های تحقیق، روش تحقیق، جامعه‌ آماری، ابزار جمع‌ آوری و نمونه‌ تحقیق می‌باشد. روش تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و علت تناسب این روش برای این تحقیق و آزمون‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فصل چهارم در ارتباط با تجزیه و تحلیل داده ها است. در این فصل، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته برای بررسی رد یا تأیید فرضیه‌های تحقیق بیان خواهد شد.

فصل پنجم، فصل پایانی تحقیق است و به ارائه‌ نتایج و یافته های تحقیق اختصاص دارد. نتیجه‌گیری‌های تحقیق مبتنی بر همین یافته ها است. در نهایت، تحقیق با ذکر محدودیت‌های پیش روی تحقیق و ارائه پیشنهادهایی جهت تحقیقات آتی، به انتها می‌رسد.

فصل دوم

بخش سوم

مبانی نظری و ادبیات تحقیق

فصل دوم

مبانی نظری و ادبیات تحقیق

مقدمه

در این فصل به بررسی ادبیات موضوع تحقیق خواهیم پرداخت. در بررسی ادبیات ابتدا مباحث نظری نگهداشت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس موضوع تعهد سازمانی بررسی می‌شود. در مباحث نظری، تعاریف، نظریات و تئوری‌های ارائه شده در زمینه نگهداشت نیروی انسانی و تعهد سازمانی کارکنان مطرح خواهد شد. سپس به تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور می‌باشد پرداخته شده و نتایج آن ها مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاًً با توجه به مباحث مطرح شده در مبانی نظری تحقیق، و پیشینه ی تحقیقات خارجی و داخلی، خلاصه ای از تحقیقات انجام شده ارائه خواهد شد.

۲- مبانی نظری تحقیق

۲-۱-۱-مدیریت منابع انسانی[۱]

از تعاریف مختلفی که ‌در مورد مدیریت[۲] بیان شده است، می‌توان مدیریت را به صورت زیر خلاصه کرد:

۱- مدیریت یک فرایند است. یعنی مجموعه فعالیت‌های منظم، مرتبط و متعامل.

۲- در این فرایند منابع مادی و انسانی به کار گرفته می‌شود.

۳- مدیریت می‌خواهد منابع مادی و انسانی به طور کارا و اثربخش به کار گرفته شود.

۴- به کارگیری منابع به صورت کارا و اثر بخش در برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل معنا دارد.

۵- مدیریت به دنبال رسیدن به اهداف سازمان است.

۶- رسیدن به اهداف سازمان باید بر پایه فرهنگ و نظام ارزشی مورد قبول جامعه صورت گیرد (گیوریان و تدبیری، ۱۳۸۴، ص ۱۰)

در ساده ترین تعریف، مدیریت را عبارت از فرایند کسب اهداف به طور کارا و مؤثر و از طریق دیگران تعریف می‌نمایند (سید جوادین، ۱۳۸۷، ص ۲۵).

شغل مدیران اغلب در قالب عبارات، وظایف مدیریت و نقشهای مدیریت توصیف می‌شود (مورهد و گریفین، ۱۳۷۵، ص ۱۷). به طوری که صاحب نظران مدیریت، با نگرش سیستم‌های اجتماعی وظایف مدیریت را با توجه به امکانات مادی سازمان و در رابطه با امور انسانی جمع نموده و در پنج اصل برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و بسیج منابع ارائه داده‌اند (سید جوادین، ۱۳۸۷، ص ۲۶). که از دیدگاه مدیریت رفتار سازمانی با تأکید به اداره انسانی و مدیریت امروز، مدیریت توانایی کار با انسان و به وسیله انسان بر اساس وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل تعریف می‌شود که اداره انسانی مشمول سازماندهی است (سید جوادین، ۱۳۸۷، ص ۲۷)

در دنیای امروز سازمان‌ها با تلاش فراوان به دنبال رقابت هستند و بخش مهمی از انرژی سازمان صرف توجه به کارکنان آن می‌شود. زیرا نیروی انسانی سازمان عامل اصلی ماندن در صحنه رقابت است. سازمان‌ها با اتکا به منابع انسانی باعث بهبود هرچه بیشتر فعالیت‌های خود شده و در ‌بازارهای مختلف حضور فعال دارند.‌ایجاد واحدهای مختلف در داخل سازمان مانند واحد آموزش، واحد برنامه ریزی منابع انسانی، واحد رفاه کارکنان و… بیانگر توجه به کارکنان و کسب رضایت آن ها می‌باشد (کریمی، ۱۳۸۸، ص ۷۱). مدیریت منابع انسانی در پیشبرد فعالیت‌های سازمان نقش گسترده و حساسی‌ایفاء می کند.سرنوشت کامیابی سازمان چنان با سرنوشت مدیریت منابع انسانی در هم آمیخته که جایگاه این حوزه وظیفه ای سازمان را تا حد شریکی راهبردی ارتقا بخشیده است.این نقش راهبردی در عمل به کارکرد خرده نظامهای مدیریت منابع انسانی یعنی جذب و گزینش، آموزش و توسعه، به کارگیری مؤثر و نگهداری منابع انسانی تبدیل می‌شود (شمس احمر و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۱۴۰).

از آنجا که منابع انسانی، با ارزش ترین منبع سازمانی در فرایند خلق ثروت که مهمترین اهداف بنگاه اقتصادی در جهت حداکثر نمودن ارزش بنگاه و ثروت مالکان و تامین خواسته‌ها و انتظارات ذینفعان به حساب می‌آید لذا، نقش مؤثر نیروی انسانی، را می‌بایست در نقش و کارکرد مدیریت، تبیین نمود. به طوری که شکل و محتوی کارکرد مدیریت موید آن باشد(رهنمای رود پشتی و محمود زاده، ۱۳۸۷، ص ۱۴). اگر مدیران بخواهند سازمانی را که در آن کار می‌کنند، بشناسند باید قادر به شناخت افراد سازمان‌ها باشند. اشخاص به عنوان منابع، یکی از با ارزشترین سرمایه های یک سازمان هستند.

اشخاص سازمان‌ها را به وجود می‌آورند، مسیر آن ها را مشخص و هدایت می‌کنند و به آن ها حیات دوباره می‌بخشند (مورهد و گریفین، ۱۳۷۵، ص ۲۱). همچنین از وظایف مدیران این است که افراد را در جهت مشارکت مؤثر، برای رسیدن به اهداف سازمان و نیازها و آرزوهایشان تشویق کنند مدیران باید نقش افرادشان، اصالت فردی و شخصیت آن ها را درک کنند. کارکنان یک سازمان اعضای یک سیستم اجتماعی هستند که باید مورد حمایت و احترام مدیران باشند (گیوریان و تدبیری، ۱۳۸۴، صص ۲۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...