تحقیقاتی که هم‌اکنون کالیگیوری[۷۷] ‌در مورد تأثیر پنج عامل اصلی شخصیت بر موفقیت م‎‌هاجرین انجام می‌دهد، دیدگاهی نظری را ‌در مورد شخصیت و موفقیت در واگذاری مشاغل بین‌المللی ارائه می‌کند. بر طبق گفته‌‎‌های کالیگیوری ویژگی‎‌های شخصیتی پنج عامل اصلی که موفقیت م‎‌هاجرین را پیش‌بینی می‌کند باید بر مبنای اصول و مرام روانشناسی تکاملی شخصیت باشد (باس[۷۸]، ۱۹۹۱).

اول، ‌بر اساس تئوری روانشناسی تکاملی شخصیت، ویژگی‎‌های پنج عامل اصلی شخصیت مکانیزم‌‎‌های تطبیقی ج‎‌هانشمولی را ارائه می‌دهد که بر اساس آن انسان‎‌ها قابلیت تغییر و تکامل دارند و می‌توانند با محیط تطبیق پیدا کنند و تقاضا‎‌های فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی محیط را برآورده سازند(باس، ۱۹۹۱).

‌بنابرین‏ پنج عامل اصلی شخصیت به ‌عنوان مکانیزمی تطبیقی، افراد را برای رفتار کردن در مسیر مشخص برای رسیدن به اهداف در شرایط خاص مهیا می‌کند (باس، ۱۹۹۱).

دوم، در حالی که همه افراد درجاتی از این مکانیزم‌‎‌های تطبیقی ج‎‌هانشمول را دارند، افراد در حدی که این ویژگی‎‌های شخصیتی لازم را دارا باشند در به دست آوردن هدف‎‌هایشان موفق می‌شوند. ‌بنابرین‏، افرادی که رفتار‎‌های شخصیتی کلیدی را دارا باشند، و با نقششان در محیط فیزیکی و اجتماعی سازگار شوند در مقایسه با افرادی که رفتار‎‌های مناسب را دارا نباشند و یا ویژگی‎‌های شخصیتی را برای همان نقش نداشته باشند بسیار موثرتر تطبیق پیدا می‌کنند.

در تحقیقی که آنگ و ارلی انجام دادند، آن‎‌ها هم مبنای فکری کالیگیوری مبنی بر روانشناسی تکاملی شخصیت را مورد تأیید و توجه قرار دادند. در تحقیق آنگ و ارلی ارتباط پنج عامل اصلی شخصیت:

    1. برون‌گرا بودن

    1. توافق

    1. وظیفه‌شناسی

    1. ثبات احساسی

  1. آمادگی برای به دست آوردن تجربه‌‎‌های جدید

و چهار جنبه هوش فرهنگی (۱- فراشناختی، ۲- شناختی۳- انگیزشی ۴- رفتاری) مورد سنجش قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد. نتایج تحقیقات، پیش‌بینی محققین مبنی بر ارتباط شخصیت و هوش فرهنگی را نشان داد. همان‌ طور که انتظار می‌رفت این تحقیق بینشی را به نمایش گذاشت مبنی بر این که بعضی از جنبه‌‎‌های هوش فرهنگی با بعضی از جنبه‌‎‌های شخصیت ارتباط دارند.

    1. بین وظیفه‌شناسی و هوش فرهنگی فراشناختی رابطه مثبت دیده شد.

    1. بین توافق (کسانی که در روابط اجتماعی راحت و آسان با مردم به توافق و سازگاری می‌رسند) و هوش فرهنگی رفتاری رابطه مثبت دیده شد.

    1. برخلاف انتظار رابطه ثبات احساسی و هوش فرهنگی منفی بود.

  1. بین برون‌گرا بودن (اجتماعی بودن) و هوش فرهنگی شناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه مثبت دیده باشد.

در نهایت آمادگی برای کسب تجربیات جدید با تمام چهار جنبه هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی، رفتاری) رابطه مثبت داشت.

۲-۳-۲) ارتباط هوش فرهنگی و موفقیت مهاجرین

درتحقیقی‌که‌توسط تمپلر و دیگران انجام شد، رابطه بین هوش فرهنگی و موفقیت م‎‌هاجرین بررسی شد، در این تحقیق موفقیت م‎‌هاجرین به سه جنبه تطبیق عمومی، تطبیق کاری و عملکرد کاری در محیط خارجی تقسیم بندی شد (ایکن و همکاران[۷۹]، ۱۹۹۷).

بر طبق نتایج به دست آمده و بعد از کنترل جنسیت، وضعیت تأهل، و تجربه آموزشی مشخص شد که هوش فرهنگی انگیزشی و رفتاری، تطبیق عمومی را پیش‌بینی کرد، هوش فرهنگی انگیزشی، تطبیق کاری را پیش‌بینی کرد و هوش فرهنگی رفتاری عملکرد کاری را پیش‌بینی کرد.

۲-۳-۳) هوش فرهنگی و تجربه بین‌المللی[۸۰]

در تحقیقی که توسط ریک تاکه ئوچی[۸۱] و دیگران انجام شد، ارتباط تجربه بین‌المللی و هوش فرهنگی مورد توجه قرار گرفت. تجربه بین‌المللی عموماً به عنوان جمع سال‎‌های کاری فرد در محیط بین‌المللی اندازه‌گیری می‌شود (بلک و همکاران، ۱۹۸۸). در حالی که مفید بودن این اندازه‌گیری به اثبات رسیده است ولی ابعاد دیگر تجربه کاری بین‌المللی مثل تعداد دفعات این تجارب (الیگوری، ۱۹۹۸). طول دوره زندگی خارج از کشور (پارکر[۸۲]، ۱۹۹۳). آموزش‌های بین‌المللی (تیهانجیت[۸۳]، ۲۰۰۰) می‌تواند به فراهم آوردن تصویر ‌کامل تری از تجربه بین‌المللی کمک کند. هرچند این جنبه‌‎‌های تجربه بین‌المللی به صورت مثبت با شاخص‌‎‌هایی برای انتخاب افراد برای مأموریت‌‌‎‌های بین‌المللی در ارتباط است (آرتور و بنیت[۸۴]، ۱۹۹۵). ولی متاسفانه مطالعات پیشین ‌در مورد تجربه بین‌المللی به صورت نظری هدایت نشده و به چند محدوده زمانی کوتاه محدود شده است. بدون درنظر گرفتن جنبه‌‎‌های کیفی این تجارب مثل مقدار چالش‌‌‎‌های مواجه شده افراد در مواجهه با فرهنگ جدید و یا میزان تنوع این تجربه‌‎‌ها در این تحقیق سعی شده است تا از چارچوب تجارب کاری مثل جنبه‌‎‌های کمی (زمان و مقدار) و کیفی (ماهیت تجارب) برای مفهوم سازی انواع مختلف تجارب بین‌المللی استفاده شود.

نتایج این تحقیق نشان داد که طول تجربه بین‌المللی فعلی به صورت مثبت با تطبیق کاری و عمومی در ارتباط بوده است. این تحقیق نشان داد که طول دوره کاری بین‌المللی قبلی بر روی وضعیت تجربه کاری فعلی تأثیر می‌گذارد، یعنی کسانی که قبلاً تجربه کاری در محیط بین‌المللی داشت‎‌هاند و یا اینکه قبلاً زمان بیشتری را در محیط بین‌المللی سپری کرد‎‌هاند، خود را بسیار سریع‌تر با فرهنگ جدید تطبیق می‌دهند.

۲-۴)هوش هیجانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...