۴- قبول شدن در آزمونهای آئین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط
ح- شرایط شرکت در آزمایشها وصدور گواهینامه درجه( ت-۱)
۱- حداقل سن ۲۵ سال تمام
۲- سپری شدن حداقل دو سال تمام از تاریخ اخذ گواهینامه رانندگی ( پ-۱)
۳- ارائه گواهی سلامت جسمی وروانی از مراجع صلاحیتدار پزشکی
۴- قبول شدن در آزمونهای آئین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط
خ- شرایط شرکت در آزمایشها وصدور گواهینامه درجه( ت-۲)
۱- حداقل سن ۲۵ سال تمام
۲- سپری شدن حداقل دو سال تمام از تاریخ اخذ گواهینامه رانندگی(پ-۲)
۳- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیتدار پزشکی
۴- قبول شدن در آزمونهای آئین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط
د- شرایط شرکت در آزمایشات وصدور گواهینامه رانندگی ویژه وسایل نقلیه سبک عمرانی وکشاورزی
۱- حداقل سن ۱۸سال تمام
۲- ارائه گواهی سلامت جسمی وروانی از مراجع صلاحیتدار پزشکی
۳- قبول شدن درآزمون های آئین نامه رانندگی ومهارت عملی با وسیله نقلیه مربوط
ذ- شرایط شرکت در آزمایشات وصدور گواهینامه رانندگی ویژه وسایل نقلیه سنگین عمرانی وکشاورزی
۱- حداقل سن ۲۳سال تمام
۲- ارائه گواهی سلامت جسمی وروانی از مراجع صلاحیتدارپزشکی
۳- قبول شدن در آزمون های آئین نامه رانندگی ومهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط
درگواهینامههای رانندگی ویژه، نوع وسیله نقلیه ا ی که دارنده میتواند با آن رانندگی کند،قید میشود. برای رانندگی با وسایل نقلیه ویژهای که سرعت آنها از ۳۰ کیلومتر درساعت تجاوز میکند، در شهرها و راه های عمومی علاوه بر داشتن گواهینامه ویژه، داشتن گواهینامه درجه(پ- ۱) نیز ضروری است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه
ماده ۷۴ ـ تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه باید براساس استاندارد مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و از نظر عدم آلودگی های زیست محیطی، استانداردهای مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست را رعایت نموده باشند.
ماده ۷۵ ـ موتورسیکلت باید دارای دو نوع ترمز باشد که یکی از آنها حداقل روی چرخ عقب و یا همه چرخها و دیگری روی چرخ جلو و یا همه چرخها عمل نماید. اگر موتورسیکلت دارای اتاقک پهلو(ساید کار) باشد، ترمز چرخ اتاقک پهلو، ضروری نمی باشد. این ترمزها باید قادر باشند سرعت موتورسیکلت را به صورتی که دارای سرنشین می باشد، در هر شیبی کاهش داده و آن را سریعاً و بطور موثر و با ایمنی متوقف سازد. موتورسیکلتهای سه چرخ که چرخهای آنها در ارتباط با محور طولی وسط موتورسیکلت به طور قرینه قرار گرفته باشد، باید مجهز به یک ترمز دستی همانند وسایل نقلیه موتوری دیگر باشند.
ماده ۷۶ ـ موتورسیکلتها باید حداقل دارای یک چراغ با نور سفید در جلو، یک چراغ قرمز عقب همراه با چراغ قرمز ترمز، دو چراغ راهنما در جلو و دو چراغ راهنما در عقب و یک نور تاب قرمز در عقب باشند.
ماده ۷۷ ـ دوچرخه باید دارای تجهیزات زیر باشد:
الف ـ یک چراغ سفید یا زرد در جلو که هنگام شب تا مسافت ۱۵ متری جلوی آن را به قدر کافی روشن سازد.
ب ـ یک چراغ با نور قرمز در عقب که در هنگام شب از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود.
پ ـ یک نور تاب به رنگ قرمز در عقب و همچنین یک نورتاب به رنگ زرد در جلو که نور وسایل نقلیه پشت سر و جلو را از فاصله ۲۰ متری منعکس نماید.
ت ـ یک زنگ یا بوق که صدای آن از فاصله ۳۰ متری شنیده شود. نصب و استفاده از زنگهای صوتی یا آژیر یا بوق خطر برای دوچرخه ها ممنوع است.
ث ـ ترمزی که به هنگام گرفتن آن دوچرخه در فاصله مناسبی متوقف گردد.
مقررات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه
ماده ۱۶۴- رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار باید به کلاه ایمنی مجهز باشند و در طول حرکت از آن استفاده نمایند.
ماده ۱۶۵ ـ رانندگان موتورسیکلت نباید در یک خط عبور به موازات و در کنار خودروها حرکت کنند.
ماده ۱۶۶ ـ رانندگان موتورسیکلت باید هنگام رانندگی تنها روی زین موتورسیکلت بنشینند و حق ندارند شخص دیگری را بر ترک سوار کنند، مگر آنکه در ترک نیز یک زین کامل برابر استاندارد ساخت موتورسیکلت نصب شده یا موتورسیکلت دارای یدک پهلو (سایدکار) باشد.
ماده ۱۶۷ ـ عبور موتورسیکلت و موتورگازی و دوچرخه سوار از پیاده و وسط دستجات بازار و نقاط شلوغ ممنوع است.
ماده ۱۶۸ ـ موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند هنگام رانندگی بار نامتعارف و اشیاء دیگری حمل کنند یا حرکت نمایشی یا اعمالی انجام دهند که نیازمند برداشتن دستهای آنان از روی فرمان باشد.
ماده ۱۶۹ ـ راندن موتورسیکلت، موتورگازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راه ها ممنوع است.
ماده ۱۷۰ ـ رانندگی با دوچرخه فاقد زین ممنوع است.
ماده ۱۷۱ ـ دو ترکه سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است مگر آنکه زین اضافی استاندارد برای این کار داشته باشد.
ماده ۱۷۲ ـ دوچرخه سواران مکلفند:
الف ـ هنگام حرکت بطور کامل از طرف راست راه عبور نمایند و برای گذشتن از وسایل نقلیه ای که در کنار راه توقف کرده اند منتهی احتیاط را بعمل آورند.
ب ـ در صورت زیاد بودن تعداد دوچرخه سواران باید در یک ردیف حرکت کنند مگر آنکه معبر ویژه ای برای آنها اختصاص داده شده باشد در این صورت حق ندارند بیرون معبر ویژه عبور و مرور نمایند.
تعاملات موجود بین پلیس و مدارس در پیشگیری از جرم در ایران
تعاملات پلیس با مدارس در پیشگیری از جرم از سالهای گذشته تا کنون( سال ۱۳۹۱ )در قالب طرحهای گوناگونی به صورت پراکنده با اهداف:
۱-ارتقاء انضباط اجتماعی در همه حوزه ها
۲- پیشگیری از جرم و بزهکاری
۳- آموزش و فرهنگ سازی و تغییر رویکرد
۴- ارتباط و مشارکت فعال با همه نهادها و سازما نهای فرهنگ ساز با اولویت آموزش و پرورش،در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمده است. مهم ترین بخش از فعالیتها و اقدامات مشترک مربوط به حوزه پلیس راهور ناجا و معاونت آموزش ورازت آموزش و پرورش بوده است. در سایر موارد اقدامات عمدتاً معطوف به مقاطع زمانی خاص و اجرای برنامه های موضوعی میگردد. تعاملات موجود بین پلیس و مدارس برخی بر مبنای ارتباطات غیر رسمی و تمایلات سطوح اجرایی دو سازمان با توافقات در رده های استانی و محلی حتی یک مدرسه صورت میگیرد، الزامات خاص قانونی و اداری ندارد و بر اساس احساس تکلیفی که دو طرف تعامل می نمایند، صورت گرفته و هنوز صورت میگیرد مثل برنامه های مقطعی که به مناسبت هایی در طول سال انجام می گیرد. نمود بارز و عمده آن در هفته نیروی انتظامی و ایام نوروز در بخش راهنمایی و رانندگی تبلور یافته است. یا در هفته معلم و روز دانش آموز،فصل باز گشایی مدارس(طرح انتظامی مدارس) و… پلیس از کارکنان مدارس و دانش آموزان تجلیل می نماید و یا خدمات خاص پلیسی ارائه می دهد. این دسته از تعاملات هر چند با رضایت و صمیمیت و احساس عاطفی و در مواردی به صورت یک مبادله صورت میگیرد، به علت آنکه اختیاری می باشد، ممکن است مستمر نبوده و با تغییر نفرات تعاملات نیز تغییر و یا حتی تعطیل گردد.
برخی دیگر از تعاملات پلیس و آموزش و پرورش، در سطوح اداری در قالب توافقنامه و یا تفاهمنامه و یا بخشنامههای اداری بین مسئولین وزارت آموزش و پرورش و ستاد فرماندهی نیروی انتظامی امضاء و یا مبادله،صورت می گیرد، مانند اولین سند رسمی تعامل فی مابین پلیس و آموزش و پرورش باموضوعیت فرهنگ ترافیک و عبور و مرور که تحت عنوان توافقنامه در ۱۳ بند در سال ۸۵ به امضاء فرمانده وقت نیروی انتظامی[۲۷] و وزیر آموزش و پرورش[۲۸] رسید. توافقنامه مذکور از تاریخ امضاء به مدت ۳ سال در سطح تمامی معاونتها، دفاتر ستادی و سازمان های آموزش و پرورش با هماهنگی معاونت آموزش و پرورش عمومی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش و معاونت اجتماعی راهنمایی و رانندگی به نمایندگی از فرماندهی نیروی انتظامی هماهنگی و قابلیت اجرایی داشته است. همچنین دومین سند رسمی تعامل بین نیروی انتظامی و آموزش و پرورش، تحت عنوان توافقنامه همکاری ناجا و وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۸ به امضاء فرمانده نیروی انتظامی و وزیر آموزش و پرورش[۲۹] رسید. مدت توافقنامه همانند توافقنامه اول، به مدت سه سال در سطح تمامی معاونت ها و دفاتر ستادی، و سازمان های آموزش و پرورش با هماهنگی معاونت پرورشی و تربیت بدنی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش، و معاونت اجتماعی به نمایندگی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و قابلیت اجرایی دارد.
در مجموع در وضعیت تعاملی موجود بین پلیس و آموزش وپرورش در بخش اداری و سازمانی دو الگو قابل تشخیص است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...