۲۷

۵/۲+

۲۸

۰۵/۳+

۲۹

۸۰/۳+

۳۰

۲-۲-۲- تعیین وزن مخصوص ظاهری
وزن سیلندر خالی را ثبت، نمونه بردار (سیلندر) را درسطح هموار بدرون خاک کوبیده باید دقت شود که خاک متراکم نگردد با یک بیلچه سیلندر را به همراه مقدار اضافی خاک برداشته، وبا دقت با کاردک خاک بیرون زده از دو انتهای سیلندر را تراشیده واین کار به آرامی ودقت انجام شد برای جلو گیری از تبخیر رطوبت نمونه، درب سیلندر را در دو طرف سیلندر قرار داده و آنرا به آزمایشگاه منتقل و نمونه (با رطوبت مزرعه) را توزین نموده سپس نمونه را در آون ( دمای ۱۱۰ درجه سانتی گراد) خشک و وزن آون – خشک آنرا ثبت کرده، حجم سیلندر را اندازه گیری و ثبت شد سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر وزن مخصوص ظاهری محاسبه گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۲-۱)
ODW : وزن آون - خشک نمونه
CW : وزن خالی سیلندر
CV : حجم سیلندر
۲-۲–۳- تهیه ی گل و عصاره اشباع
حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم خاک کوبیده و از الک دو میلی متری رد شده را در لیوان پلاستیکی گل اشباع ریخته، درحال بهم زدن آنقدر آب مقطر اضافه شد تا نزدیک بحالت اشباع برسد. در لیوانها را بسته مدتی بحال خود گذاشته تا خاک کاملاً آب را جذب نماید سپس گل را بهم زده تا اشباع شود(حالت اشباع حالتی است که سطح گل براق و وقتی شیاری درگل ایجاد نمائید با ضربه زدن به لیوان محتوی گل، شیار بهم می پیوندد و محو می شود، وقتی لیوان محتوی گل را از بالا کج نمائیم به آرامی گل سرازیر می شود و همچنین گل از روی اسپاتول یا کاردک گل اشباع به آرامی سر می خورد). خاک اشباع را به مدت یک شبانه روز یا حداقل بمدت چهار ساعت بحال خود گذاشته، بعد از سپری شدن مدت زمان لازم گل را مجدداً بهم زده و آنقدر آب اضافه نموده تا بحالت اشباع برسد، داخل قیف ریچاردسن که روی پایه عصاره گیری قرار دارد کاغذ صافی شماره ۲ واتمن گذاشته و زیر قیف شیشه عصاره گیری ۵۰ یا۱۰۰ میلی لیتری قرار داده شد. پایه عصاره گیری به پمپ خلاء وصل است، گل را روی قیف بوخنر خالی کرده و با کاردک سطح را طوری صاف نموده که منفذی در آن مشاهده نگردد. سپس پمپ خلاء را روشن کرده عصاره خاک در داخل شیشه عصاره گیری جمع می گردد اگر عصاره کدر بود مجدداً عصاره را صاف کرده به ازاء هر ۲۵ میلی لیتر ازعصاره یک گرم هگزا متافسفات ۱ درصد اضافه می شود.
۲–۲- ۴ – اندازه گیری هدایت الکتریکی
بعد از روشن کردن دستگاه باید دستگاه را با کلرور پتاسیم ۰۱/۰ نرمال کالیبره کرد. روش کالیبره کردن دستگاه بدین ترتیب است که کلرور پتاسیم ۰۱/۰ نرمال هدایت الکتریکی برابر با ۴۱۲/۱ میلی موز بر سانتی متر یا دسی زیمنس بر متر را در ۲۵ درجه ساتی گراد باید نشان دهد. درجه حرارت عصاره را با دماسنج تعیین سپس هدایت الکتریکی را در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد گزارش کرد. بعد از اتمام قرائت هر نمونه سل دستگاه را با آب مقطر شستشو و خشک نمود سپس اقدام به قرائت نمونه بعدی کرد.
۲-۲-۵ – اندازه گیری pH
ابتدا دستگاه را روشن نموده بعد از ده دقیقه، بافر ۴ زیر الکترود pH متر قرارداده اگرعدد ۴ را نشان داد دستگاه تنظیم است در غیر اینصورت با دکمه مخصوص روی ۴ تنظیم شود سپس الکترود را از درون بافر باpH برابر۴ بیرون آورده با آب مقطر شستشو داده، بعد از خشک نمودن الکترود را درون بافر باpH برابر ۴ قرار داده که باید عدد ۶ را نشان دهد در غیر اینصورت دوباره با بافر ۴ دستگاه را تنظیم کرده سپس بافر ۶ را زیر الکترود دستگاه قرار داده باید عدد ۶ را دقیقاً نشان دهد. الکترود را از بافر در آورده بعد از شستشو با آب مقطر و خشک نمودن در بافر ۸ قرار داده باید عدد ۸ نشان دهد در غیر اینصورت بوسیله دگمه تنظیم عدد ۸ را ثابت می کردیم. بعد از اینکه اطمینان حاصل شد که دستگاه تنظیم است الکترود را بعد از شستن وخشک نمودن در داخل گل اشباع بنحوی قرار داده می شد که به ته و اطراف لیوان نچسبد و تماس کامل بین گل و الکترود برقرار گردد بعد از چند ثانیه صبر کرده که عدد تثبیت شود و عدد روی صحفه pH متر ثبت گردید.
۲-۲-۶- اندازه گیری گچ با بهره گرفتن از استن
در این روش محلول کلرور کلسیم به نمونه عصاره اضافه می گردد و تمام یونهای سولفات موجود در عصاره بصورت رسوب سولفات کلسیم در می آید. رسوب سولفات کلسیم بعد از جدا نمودن از عصاره در آب مقطر حل و هدایت هیدرولیکی ان با دستگاه رسوب سنج مورد سنجش قرار می گیرد و با بهره گرفتن از منحنی استانداردها مقدار یون سولفات در عصاره محاسبه می گردد. مقدار از عصاره خاک و یا نمونه آب در داخل لوله سانتریفوژ ۵۰ میلی لیتری ریخته شده و یک میلی لیتر محلول کلرور کلیسم و ۲۰ میلی لیتر استن به آن اضافه کرده و کاملاً مخلوط نموده و بمدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بحال خود گذاشته و سپس نمونه ها را درسانتریفوژ قرار داده و با سرعت ۱۰۰۰ دور در دقیقه بمدت سه دقیقه سانتریفوژ کرده، مایع روئی نمونه را با دقت تخلیه نموده بطوریکه رسوب از لوله خارج نگردد. ۱۰ میلی لیتر استن به نمونه طوری اضافه کرده که اطراف لوله از داخل کاملاً شسسته شده، بعد از مخلوط کردن و سانتریفوژ نمودن مجدد مایع روئی را به بیرون ریخته و نمونه در درون آون در درجه حرارت۵۰ درجه سانتی گراد قرار داده تا تمامی استن بخار شود. دقیقاً ۴۰ میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه کرده و بهم زده تا رسوب کاملاً حل شود. سپس هدایت الکتریکی نمونه شاهد استاندارد و نمونه ها را با دستگاه هدایت سنج قرائت کرده با بهره گرفتن از منحنی استانداردها مقدار غلظت یون سولفات محاسبه گردید.
جدول(۲–۲): منحنی استاندارد تعیین هدایت الکتریکی

سولفات کلسیم بر حسب میلی اکی والان در لیتر

هدایت الکتریکی بر حسب دسی زیمنس برمتر
در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد

۱

۱۲۱/۰

۲

۲۲۶/۰

۵

۵۰۰/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...