, (  )
(۲-۷)

 

, (  )
(۲-۸)

 

که  پارامتر برگشت ناپذیری داخلی جاذب-ژنراتور و  پارامتر برگشت ناپذیری تبخیرکننده-چگالنده می باشند که در صورتی که برابر با یک باشند سیستم برگشت پذیر است.
ضریب عملکرد میزان سرمای مشخص و تولید آنتروپی خاص:
طبق تعریف استاندارد ضریب عملکرد ، میزان سرمای مشخص و میزان تولید آنتروپی مشخص در سیستم تبرید جذبی با سه منبع حرارتی برگشت ناپذیر را از فرمول های زیر به دست می آوریم
]۸-۹[ :
(۲-۹)
(۲-۱۰)
(۲-۱۱)
که در آن  بیانگر ضریب نشت حرارتی است و واحد آن  است و  ضریب عملکرد سیستم تبرید با سه منبع حرارتی برگشت پذیر است .
تابع هدف جدید حرارتی – زیست محیطی
تابع هدف حرارتی-زیست محیطی، ضریب عملکرد زیست محیطی (ECOP) در یخچال جذبی نام دارد که به صورت زیر نوشته می شود]۱۰[ :
(۲-۱۲)
۲-۲- سیستم های تبرید با ۴ منبع حرارتی برگشت ناپذیر:
یک سیستم تبرید جذبی شامل ۴ جز ژنراتور ، جاذب ، اواپراتور و کندانسور است. سیال عامل در سیستم از یک مبرد و یک محلول که مبرد را جذب می کند تشکیل شده است. بخارمبرد از اواپراتور به سمت جاذب می رود و در داخل یک مایع جذب می شود. مایع به ژنراتور فرستاده می شود و از محلول جدا شده و به دمای جوش می رسد، گرمای ژنراتور را می گیرد. گرما به کندانسور فرستاده
می شود و به عنوان گرمای اضافه یا خروجی به محیط داده می شود. در انتها سیال عامل به اواپراتور باز می گردد و چرخه کامل می شود. شماتیک کلی در شکل ۲-۳ آمده است.
شکل۲-۳: شماتیک کلی سیستم تبرید با ۴ سطح دمایی [۱۱]
دمای مخازن گرمایی در جاذب ، کندانسور ، اواپراتور و ژنراتور به ترتیب  ،  ،  و
می باشد.  ،  ،  و  به ترتیب دماهای سیال عامل در جاذب، کندانسور ، اواپراتور و ژنراتور می باشند. در شکل ۲-۴ یک سیستم معادل تعریف شده است. در سیستم معادل ، جاذب-ژنراتور یا مجموعه آن ها می تواند به عنوان بخش گرمایی ماشین در نظر گرفته شود و به طور مشابه کندانسور-اواپراتور می تواند به عنوان بخش یخچال در نظر گرفته شود.

شکل۲-۴: سیستم معادل ارائه شده [۱۱]
تحلیل ترمودینامیکی و بهینه سازی برای سیستم معادل ایجاد شده اند. دمای محیط ۳۰۰ K فرض شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تحلیل ترمودینامیکی مجموعه جاذب-ژنراتور (بخش گرمایی ماشین):
طبق قانون اوّل ترمودینامیک داریم:
(۲-۱۳)
که در آن  (گرمای ورودی از منبع ژنراتور) و  (گرمای خروجی از جاذب) می توانند به صورت زیر تعریف شوند]۱۱[:
(۲-۱۴)

 

(۲-۱۵)

 

طبق قانون دوّم ترمودینامیک داریم:

 

(۲-۱۶)

 

که  پارامتر برگشت ناپذیری داخلی برای مجموعه ژنراتور-جاذب است. برای چرخه های برگشت ناپذیر  و برای چرخه های برگشت پذیر  می باشد. نسبت دمای سیال عامل  ، نسبت سطح انتقال حرارت  و سطح انتقال حرارت کل برای مجموعه جاذب-ژنراتور می تواند بصورت زیر تعریف شود]۱۱[:

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...