۲۲

 

امکانات آموزشی

 

۵۳۷/۱

 
 
 

۲۳

 

توافقات دوجانبه

 

۶۱/۰

 

کم اهمیت

 

وبر و همکاران در یک مرور جامع در زمینه معیارهای ارزیابی زنجیره تامین، ۷۴ مقاله را بررسی کرده ­اند که برخی از آنها فقط یک معیار (فقط هزینه) و برخی دو معیار (هزینه و کیفیت) و گروهی، چندین معیار را ذکر کرده اند. نتایج تحقیق وبر و همکاران، در جدول ۲-۳ ارائه شده است (وبر و همکاران، ۲۰۰۵، ۸).
جدول ۲-۳- معیارهای ارائه شده توسط محققین مختلف در ارزیابی زنجیره در بخش تامین

ردیف

نویسندگان

سال

معیارها

۱

گلهر و همکاران

۱۹۹۳

معیارهای مهم ارزیابی زنجیره در مرحله تامین در محیط­های تولید به هنگام[۵۹] عبارتند از: کیفیت­، اطمینان در تحویل به موقع­، پاسخ تامین کننده به تغییرات­، سهولت ارتباط با یک تأمین­کننده، تمایل تأمین کننده به همکاری، قیمت عادلانه، ثبات مالی تأمین­کننده، کارشناسان تخصصی تأمین­کننده[۶۰] ، استفاده تأمین­کننده از کنترل کیفیت آماری خط تولید[۶۱]

۲

هندفیلد و نیکولز[۶۲]

۱۹۹۳

معیارهای مؤثر در انتخاب تأمین­کننده را به صورت دسته­بندی کلی زیر ارائه نموده ­اند که هر کدام دارای زیر معیارهایی می­باشند:
اطلاعات عمومی شرکت، توانایی مدیریت، توانایی­های پرسنلی، ساختار هزینه، فلسفه مدیریت کیفیت جامع، توانایی تکنولوژیکی و فرآیندی، میزان پذیرش قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست، استراتژی­ها، سیاست­ها، و تکنیک­های منبع­یابی تأمین­کننده، وجود پتانسیل برای برقراری روابط بلندمدت

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳

گرفامی

۲۰۰۴

معیارها را به پنج دسته کلی طبقه ­بندی شده است:
هزینه: قیمت، هزینه­ های تدارکات یا لجستیک (حمل و نقل، موجودی، اداری، گمرک، خطر و زیان، جابجایی و بسته بندی)، هزینه­ های عملیاتی و هزینه­ های خدمات پس از فروش.
کیفیت: عملکرد کیفی (برای نمونه گواهینامه ISO 9000)، دوام و ماندگاری، ویژگی­های ارگونومیکی، انعطاف­پذیری عملیاتی، سادگی عملیات، قابلیت اطمینان.
مدت زمان سیکل: سرعت فروش، زمان تأخیر تحویل، سرعت توسعه و بهبود، تحویل به موقع، نرخ تکمیل سفارش.
خدمات: پاسخ به تقاضا، توانایی برای اصلاح محصول، تنوع عرضه، حمایت فنی، خدمات پس از فروش (مثل سیاست­های ضمانتی)، انعطاف­پذیری، تحویل بدون وقفه.
روابط: بازدید از امکانات و تسهیلات، میزان مبادلات تجاری قبلی، توافق دوجانبه، میزان تمایل برای کسب و کار، منابع کسب و کار، جایگاه مشتری از دیدگاه تأمین­کنندگان، ثبات مالی، مشارکت استراتژیک، اطمینان داشتن، انتظار از تداوم و استمرار، قابلیت اعتماد، قابلیت شناخت نیاز، تشابه فرهنگی، قابلیت مذاکره، اعتماد، همکاری و مشارکت، توانایی حفظ روابط تجاری، قابلیت دسترسی به تأمین­کننده، روابط صنعتی، ریسک.
سازماندهی: فن­آوری فعلی (فرایند، محصول)، فن­آوری در آینده (سرمایه ­گذاری در تحقیق و توسعه)، انطباق­پذیری مدیریتی، موقعیت جغرافیایی، عملکردهای منابع انسانی، مدیریت عرضه کننده، سیستم های مدیریت مالی، ظرفیت و تسهیلات تولیدی، موقعیت و اعتبار (شهرت) در صنعت، تاریخچه عملکرد، حجم، گستردگی و رشد سازمان، قابلیت ­های تکنولوژیکی، خلاقیت و نوآوری سازمانی، قابلیت تبادل الکترونیکی داده ­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...