فایل پایان نامه کارشناسی ارشد : بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست ... |
۳-پرسشنامه بوفارد.
۴-پرسشنامه دست برتری چاپمن و چاپمن.
۳-۴-۱-پرسشنامه مشخصات کلی
این پرسشنامه برای بدست آوردن اطلاعات عمومی شامل سن ،رشته ی تحصیلی و جنس دانشجویان می باشد که در ابندای آزمون دست برتری گنجانده شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۵-۲-پرسشنامه سبک های شناختی
برای اندازه گیری سبک شناختی، از پرسشنامه ی سبک یادگیری کلب (۱۹۸۵) استفاده می شود. در این پرسشنامه که شیوه های یادگیری افراد مشخص می شود دوازده ماده موجود است. پرسشنامه کلب ۱۲ سوال و هر سوال آن ۴ گزینه دارد: تجربه ی عینی[۸۷]CE، مشاهده ی تاملی[۸۸] (RD)، مفهوم سازی انتزاعی[۸۹] (AC) و آزمایشگری فعال[۹۰] (AE) .حسینی لرگانی (۱۳۷۷)از طریق تحلیل عوامل داده ها، روایی آزمون را تایید کرده است. کلب در سال ۱۹۸۵ ضریب پایایی[۹۱] پرسشنامه اش را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ به صورت زیر گزارش داده است:
آزمایشگری فعال ۷۸/۰=AE، مفهوم سازی انتزاعی ۸۳%=AC، مشاهده ی تأملی ۷۳%= RD، تجربه ی عینی ۸۳%=CE همچنین حسینی لرگانی اعتبار این آزمون را با آلفای کرونباخ به شرح زیر بیان کرده است. آزمایشگری فعال ۷۲%=AE، مفهوم سازی انتزاعی ۷۶%=AC، مشاهده ی تأملی ۶۴%=RD، تجربه ی عینی ۶۸%=CE. (به نقل از بیگی ،۱۳۸۸)
شیوه تفسیر پرسشنامه سبک یادگیری کلب
همانطور که قبلاً گفته شد پرسشنامه کلب ۱۲ سوال ۴ گزینه ای دارد و با جمع امتیاز هر یک از این چهار گزینه در ۱۲ جمله ی پرسشنامه ، چهار نمره به دست می آید که شیوه های یادگیری فرد را نشان می دهد . از تفریق مفهوم سازی انتزاعی از تجربه ی عینی (Ac- CE ) و آزمایشگری فعال از مشاهده ی تاملی (AE-RO) دو نمره به دست می آید.
ابن دو نمره روی دو محور مختصات قرار می گیرند: در یک سر محور عمودی مفهوم سازی انتزاعی و در انتهای دیگرتجربه ی عینی، و در یک سر محــور افقی آزمایشگر ی فعال و در انتهای دیگر آن مشاهده ی تاملی قرار می گیرد. این دو محور چهار ربع یک مربع را تشکیل می دهند که هر ربع آن بیانگر یکی از سبکهای یادگیری است.
ربع تجربه ی عینی و مشاهده ی تاملی سبک واگرا را تشکیل می دهند و به همین ترتیب، ربع تجربه ی عینی و آزمایشگری فعال سبک انطباق یابنده را، و ربع آزمایشگری فعال و مفهوم سازی انتزاعی سبک همگرا را ، و ربع مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده ی تاملی سبک یادگیری جذب کننده را شامل می شوند:
-تجربه ی عینی + مفهوم سازی انتزاعی = سبک واگرا
-آزمایشگری فعال + مفهوم سازی فعال = سبک همگرا
تجربه عینی + آزمایشگری فعال = سبک انطباق یابنده
مفهوم سازی انتزاعی + مشاهده ی تاملی = سبک یادگیری جذب کننده
می توان نمرات فرد را با نمراتی که کلب بر اساس نمونه ای مشتمل بر ۱۴۴۶ نفر ۱۸ تا ۶۴ ساله به دست آورده است مقایسه کرد؛ چهـار سبک یادگیری می تواند نمراتی بالاتر یا پایین تر از میانه AE-RO و میـــانه ی AE-CE داشتــــه باشد. لذا افراد همگرا، برای مثال ، دارای نمره ی ۹/۵ AE-RO و ۸/۳ هستند ( بنابراین هر آزمودنی می تواند فقط یک نمره ی صحیح به دست آورد). در صورتی که افراد واگرا نمراتی زیر این میانه و غالباً نمره های منفی خواهند داشت.
برای مثال اگر فردی در۴ AC-CE= باشد و در۱۳ AE-RO=+ باشد سبـــک یادگـــی این فرد همگرا می شود و اگر نمره ی فردی در۱۲+ AC-CE= باشد و در۱۳ AE-RO=- باشد سبک یادگیری این فرد جذب کننده می شود. اگر نمره فرد نزدیک محور مختصات باشد، سبک یادگیری فرد بیشتر متعادل است ؛ یعنی به هر چهار سبک یادگیری به طور مساوی گرایش دارد. اگر نمره فراگیر در چهار گوشه ی محور مختصات باشد ، نشان دهند این است که سبک یادگیری فرد به یک سبک خاص گرایش دارد(کلب،۱۹۹۱).
واگرا ۹/۵ AE-RO ۸/۳ AC-CE |
- -۱۲- -۱۰- -۸- انطباق یابنده -۶- ۹/۵ AC-CE -۴- ۸/۳ AC-CE -۲- -۰ -۲ |
I I I I I I I I I ۱۲- ۱۰ - ۸ - ۶ - ۴- ۲- ۰ ۲ ۴ جذب کننده ۹/۵ AE-RO ۸/۳ AC-CE |
- I I I I I I I I I -۴ ۶ ۸ ۱۰ ۱۲ ۱۴ ۱۶ ۱۸ ۲۰ -۶ -۸ همگرا -۱۰ ۹/۵ AE-RO -۱۲ ۸/۳ AC-CE -۱۴ -۱۶ |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 02:43:00 ق.ظ ]
|